Kunstbus 2024-2025

De kunstbus is een bijzonder loot aan de stam van de muziekschool. Wij organiseren namelijk concertreizen naar de grote theaters bij ons in de Randstad.

We gaan dan met de bus naar o.a. Het Concertgebouw en het Muziektheater in Amsterdam, De Doelen in Rotterdam en Amare in Den Haag. Het programma bestaat uit een mix van klassieke muziek, dans/ballet en opera. Meestal programmeren wij ca. 5 voorstellingen gedurende het seizoen. U kunt dan inschrijven tot de sluitingsdatum. Mocht u later willen inschrijven, dan kunt u altijd contact opnemen. Meestal zijn er nog wel kaarten beschikbaar. De kosten worden in 2 termijnen geïncasseerd, meestal eind september en eind januari.

De prijzen zijn inclusief de kosten voor een toegangskaart 1e rang (ballet 2e rang), de bus, administratiekosten muziekschool en 9% BTW. Bij de meeste theaters is tevens een consumptie in de prijs van de kaart inbegrepen.

De bus heeft de volgende opstapplaatsen:

  • Dienstencentrum Driehoorne, bushalte t.h.v. Sterrenlaan 168
  • Dienstencentrum Westerhove, bushalte Prinses Beatrixlaan t.h.v. Anna van Burenlaan
  • Oude Raadhuis/muziekschool, Burgemeester Visserpark 30
  • Bushalte bij Gemeentehuis Hazerswoude-Rijndijk
  • Bushalte Hazerswoude-Dorp (bij benzinestation)

Data:

  • 15 september 2024
  • 8 november 2024
  • 15 december 2024
  • 2 februari 2025
  • 28 maart 2025

Hieronder volgt meer informatie over het programma, tijden en locaties:

 

Zondag 15 sep 2024 – 14:15 uur  Het Concertgebouw, Amsterdam

Nederlands Philharmonisch Orkest

Lorenzo Viotti dirigeert Dvořáks  Celloconcert met Gautier Capuçon

Programma:

Dvořák — Celloconcert

  1. Schumann— Symfonie nr. 2

De koning onder de celloconcerten, dat is Dvořáks machtige Celloconcert. De Franse cellist Gautier Capuçon weet de fijnste details in het bombastische meesterwerk haarscherp naar boven te halen. Daarnaast heeft Capuçon een bijzondere muzikale band met chef-dirigent Lorenzo Viotti. Dat belooft vuurwerk.

Dvořáks Celloconcert

‘Als ik wist dat je zó’n celloconcert kon componeren, dan had ik er al lang geleden één geschreven’, verzuchtte Johannes Brahms toen hij Dvořáks Celloconcert hoorde. Het is een seizoensopener die alles in zich heeft: heroïek, kracht, poëzie en weemoed. Geen wonder dat het nog altijd een van de meest geliefde werken voor cello en orkest is. Na de pauze dirigeert Viotti de Tweede symfonie van Schumann. In deze stormachtige én melodierijke symfonie probeerde de door ziekte gekwelde Schumann zijn lot te bezweren, door de overwinning op het noodlot in muziek te vatten.

Gautier Capuçon

De Franse cellist Gautier Capuçon wordt alom geprezen om zijn poëtische interpretaties met veel gevoel. Hij weet de fijnste details in het bombastische meesterwerk haarscherp naar boven te halen. Capuçon heeft een sterke muzikale band met chef-dirigent Lorenzo Viotti, samen vormen zij een gouden combinatie.

 

Vrijdag 8 november 2024 – 20.15 uur Amare, Den Haag

Programma: 


Nat – Through Absence (wereldpremière)
Bloch – Schelomo
Sjostakovitsj – Symfonie nr. 8

 

Residentieorkest

Vanavond hoor je de kolossale, scheurende klanken van Sjostakovitsj’ Achtste symfonie. Een stuk dat geschreven is op bloed, vuur en staal tijdens de Duitse aanval op de Sovjet Unie in 1943, maar dat tegelijkertijd het kleine en persoonlijke weergeeft. Diepgang in donkere tijden, rauw en echt. Daarmee een absoluut bijzonder voorbeeld van hoe muziek je mee kan nemen in de geschiedenis en alle menselijkheid die daarachter schuilgaat.

Cellist Mischa Maisky is een levende legende die al vijftig jaar op alle grote podia soleert. Hij staat bekend om zijn expressieve, warme en virtuoze spel, waarmee hij de ziel van de muziek blootlegt. De weemoedige maar weelderige Schelomo is een perfecte match voor Maiskys instrumentale zangkunst (en gevoel voor flair). Een muziekstuk geschreven door Ernest Bloch in 1916, waarin de cello de stem en gedachten van koning Schelomo vertaalt in vaste, diepe tonen. Het orkest schildert de wereld om hem heen, het joodse volk dat terugspreekt. De avond opent met nieuw werk van een van Nederlands bijzondere compositietalenten Amarante Nat, speciaal geschreven voor het Residentie Orkest: Through Absence.

Antony Hermus, dirigent
Mischa Maisky, cello

 

Zondag 15 dec 2024 – 14.15 uur De Doelen, Rotterdam

Rotterdams Philharmonisch Orkest

Programma

Holst – The Planets

Vaughan Williams – Zevende symfonie ‘Sinfonia Antarctica’

 

Een krachtige orkestrale weergave van het zonnestelsel, gedirigeerd door onze vaste gastdirigent Tarmo Peltokoski.

In een tijd dat poolexpedities nog heldenmoed vereisten en ruimtereizen alleen maar in de verbeelding bestonden, schreven Vaughan Williams en Holst hun grote muzikale vergezichten. The Planets neemt ons mee op reis door het zonnestelsel; de Sinfonia Antarctica – vrijwel nooit in de concertzaal te horen, maar volstrekt geniaal, aldus Tarmo Peltokoski – toont de ongenaakbare schoonheid van de Zuidpool. Oogverblindend.

Tarmo Peltokoski, dirigent

Groot Omroep Vrouwenkoor 

 

Zondag 2 feb 2025 – 14:15 uur Het Concertgebouw, Amsterdam

 

Nederlands Philharmonisch Orkest

Programma:

Sjostakovitsj — Vioolconcert nr. 1

Ramin Amin Tafreshi — Opdrachtwerk

Beethoven — Symfonie nr. 7

 

Sterviolist Daniel Lozakovich met Sjostakovitsj’ Vioolconcert

Daniel Lozakovich keert terug bij het Nederlands Philharmonisch Orkest met Dmitri Sjostakovitsj’ virtuoze Vioolconcert nr. 1. De fantastische klank die dit Zweedse viooltalent – hij is pas 23! – uit zijn viool weet te toveren, raakte al velen in het hart.

Van Sjostakovitsj’ Vioolconcert nr. 1 naar Beethovens prachtige Zevende

Het Eerste vioolconcert schreef Sjostakovitsj ten tijde van enorme censuur in de Sovjet-Unie. De onzekere ontstaansgeschiedenis hoor je terug in de intense muziek, die rijk is aan emoties. Naast Sjostakovitsj staat er een opdrachtcompositie van Ramin Amin Tafreshi op het programma, gevolgd door de Zevende symfonie van Beethoven, waarvan onder meer het prachtige tweede deel al vele luisteraars heeft weten te ontroeren. Ook in dit werk hoor je de politieke context terug, aangezien Beethoven zich met de muziek verzette tegen de overheersing van Napoleon.

Daniel Lozakovich en Gemma New

Een meeslepend programma dus, met op de bok de Nieuw-Zeelandse dirigent Gemma New, die door de Amerikaanse pers ‘een van de grootste rijzende sterren in het dirigentensterrenstelsel’ wordt genoemd.

 

Vrijdag 28 maart 2025 Amare, Den Haag

Nederlands Danstheater

Falling into Shadow | NDT 2

 

Johan Inger –  Walking Mad
Botis Seva –  Wereldpremière
Marco Goeck –  Wir sagen uns Dunkles

Bij de voorstellingen in Den Haag wordt een deel van dit programma live begeleid door Het Balletorkest

Op het ritme van het steeds uitzinnigere tempo van de muziek neemt Walking Mad (2001) ons mee door de verschillende fases tussen waanzin en geweld. Met een bewegende muur in het midden van het podium illustreert Johan Inger de grenzen die we creëren in onze relaties, in onze geest en de fragiele barrière tussen geestelijke gezondheid en waanzin. Het werk werd oorspronkelijk gemaakt voor NDT 1 en we kijken uit naar de uitvoering ervan door de dansers van NDT 2.

Het expressieve nieuwe werk van Botis Seva, oprichter van gezelschap Far From The Norm, draait om de onbewustegeest. Seva, een nieuwe stem voor NDT, werkt binnen het domein van hiphop, fysiek theater en hedendaagse dans en vindt zijn benadering van dans en creativiteit steeds opnieuw uit. Zijn experimenten met vorm, structuur en theatraliteit leveren een complexe en emotionele bewegingstaal op.

In het terugkerende Wir sagen uns Dunkles (2017), biedt associate choreograaf Marco Goecke een kijkje in de unieke wereld van de studio waar choreograaf en danser elkaar ontmoeten en verhalen ontstaan vanuit onbeschrijflijke energieën. Het werk straalt een rusteloosheid uit waarin het lichaam wordt overgegeven aan bedwelmende vibraties die doen denken aan het fladderen van vlindervleugels, waarbij het publiek zowel een gevoel van onbehagen als aantrekking ervaart.

 

Dinsdag 22 april 2025 – 19.30 uur Amare, Den Haag

De Nederlandse Reisopera

Claudio Monteverdi,  L’Incoronazione di Poppea

5

Deze succesvolle productie van regisseur Ted Huffman gooide hoge ogen tijdens het festival Aix-en-Provence (2022) en in Versailles (2023). Reden genoeg voor de Reisopera om deze productie als eerste naar Nederland te halen!

Onder het bloedige bewind van de jonge keizer Nerone kan niets en niemand de opkomst van de mooie en immorele Poppea tegenhouden. Zowel de meest flamboyante Shakespeare-drama’s als de beste tv-series van vandaag verbleken in vergelijking met deze productie als het gaat om het helder weergeven van de passies van de mensheid – van slaapkamer tot politieke arena.

Het verhaal over de kroning van Poppea combineert het beste en het slechtste in de mens via een scala van ambivalente hoofdrolspelers en kleurrijke bijfiguren, gecombineerd met de aangrijpende muziek van Monteverdi. Regisseur Ted Huffman creëert een rollenspel dat de mechanismen van de menselijke samenleving aan het licht brengt als een eeuwige komedie van macht en verleiding.

Nederlandse en Engelse boventiteling

Uitvoerenden

Cappella Mediteranea
Mónica Pustilnik muzikale leiding

Catherine Trottmann Poppea
Jake Arditti Nerone
Luciana Mancini Ottavia / Virtu
N.t.b. Ottone
N.t.b. Seneca
Marcel Beekman Arnalta / Nutrice / Farnigliarii 1
Lilian Farahani Fortuna / Drusilla
Lucia Martin Carton Amore / Valetto
Steven van der Linden Lucano / Soldato 1 / Farnigliari 2
Riccardo Romeo Liberto / Soldato 2
Yannis Francoise Littore / Farnigliari 3

Ted Huffman regie
Johannes Schütz/Anna Wörl decorontwerp
Astrid Klein kostuumontwerp
Bertrand Couderc lichtontwerp
Pim Veulings bewegingsregisseur
Antonio Cuenca Ruiz dramaturg