Klik hier om naar het digitale inschrijfformulier 2017-2018 te gaan

Programma seizoen 2017 – 2018

1. Dinsdag 3 oktober, 20.15 uur
Philharmonie, Haarlem,

Finale Andriessen / De Klerk Festival
Uur van het orgel

Geerten van de Wetering – orgel
Gonny van der Maten – orgel
Francis van Broekhuizen – sopraan
Amici della Musica o.l.v. Frank de Groot

Inleiding vrijdag 29 september om 10.30 uur door Piet Brummer

Hendrik Andriessen en Albert de Klerk zijn twee markante musici die 125 en 100 jaar geleden in Haarlem werden geboren. Daarom organiseert de Andriessen/De Klerk Stichting in 2017 een groots opgezet festival. Dit concert vormt daarvan de finale, met werken voor orkest, strijkers en koperblazers, steeds met het prachtige Cavaillé-Coll-orgel in de grote zaal van de Philharmonie in de hoofdrol.

****************

 2. Zondag 29 oktober, 14.00 uur
Muziektheater, Amsterdam  

Het Nationaal Ballet
Mata Hari

Er is geen inleiding!

Het turbulente leven van de Nederlandse spionne én danseres Mata Hari staat centraal in een grootschalige nieuwe productie van Het Nationale Ballet. Margaretha Geertruida Zelle werd als de exotische, mysterieuze Mata Hari één van de beroemdste danseressen van haar tijd. Ze reisde door heel Europa, had overal hooggeplaatste minnaars en dat maakte haar tot een geschikte spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze werd, al dan niet terecht, beschuldigd van dubbel­spiona­ge en stierf in 1917 voor een Frans vuurpeloton.

 

****************

3. Zaterdag 25 november, 20.15 uur
Concertgebouw, Amsterdam

Nederlands Philharmonisch Orkest
Gitaar: Juan Manuel Cañizares
Zang: Gines Ortega

Fauré : masques et bergamasques
Rodrigo: Gitaarconcert
De Falla : El amor brujo

Inleiding vrijdag 24 november om 10.30 uur door Piet Brummer

Het Nederlands Kamerorkest o.l.v. Gordan Nikolić brengen een programma waarin Spanje de hoofdrol speelt. Juan Manuel Cañizares, Spanjes bekendste  flamencogitarist, speelt het gitaarconcert van Rodrigo. Indrukwekkend is het melancholieke middendeel van dit concert. Rodrigo componeerde het ter herinnering aan zijn overleden eerste kindje.

Gines Ortega schittert als flamencozangeres in het fonkelende El amor brujo. Daarin vertelt De Falla het duistere verhaal van een vurige zigeunervrouw die wordt belaagd door de geest van haar overleden echtgenoot. Het concert wordt geopend in Franse sfeer met het zwierige Masques et Bergamasques van Fauré, waarin de Franse dans centraal staat.

****************

4. Maandag 5 februari, 20.15 uur
Concertgebouw, Amsterdam

Nederlands Philharmonisch Orkest
Sibelius: Finlandia
Beethoven: Concert voor piano, viool, cello en  orkest ‘Tripelkonzert’
Mendelssohn: 5e symfonie “Reformatie”

Inleiding vrijdag 2 februari om 10.30 uur door Jaap Hoogendoorn

Maar liefst drie solisten maken hun opwachting in het Tripelconcert van Beethoven. Het Sitkovetsky Trio speelt de drie solistenpartijen. Het is zijn minst uitgevoerde, maar misschien wel zijn mooiste concert. Met finesse, souplesse en humor, maar ook met virtuositeit laat Beethoven viool, cello en piano in perfecte balans om elkaar heen cirkelen. Betoverend is het langzame deel.

Mendelssohns Reformatiesymfonie werd in 1830 gecomponeerd ter ere van het drie­hon­derd­jarig bestaan van de Lutherse Kerk in Duitsland. Dat horen we in de finale: met een fantasie op Luthers lijflied ‘Ein feste Burg’.

****************

5. Zondag 25 maart, 20.15 uur
De Doelen, Rotterdam  

Orkest van de Achttiende Eeuw
o.l.v Jonathan Nott

Viool: Thomas Zehetmair
Cello: Jan Vogler

Brahms: Serenade nr. 1
Brahms: Dubbelconcert voor viool en cello

Inleiding vrijdag 23 maart om 10.30 uur door Jaap Hoogendoorn

Het dubbelconcert was het laatste grote symfonische werk dat Brahms in zijn leven schreef. Brahms had eerst gedacht aan een celloconcert, maar omdat hij nog wat goed te maken had met zijn vriend, violist Joseph Joachim, voegde hij er een soloviool bij. Het massieve werk viel niet meteen bij iedereen in de smaak, maar Joachim, aan wie Brahms het werk ook opdroeg, was laaiend enthousiast.

Brahms aarzelde lang voordat hij zijn eerste symfonie schreef. Als ‘oefening’ voor het grote symfonische werk schreef hij al eerder een Nonet en zijn twee serenades.  Dit werk is weinig in de grote zalen uitgevoerd. Ten onrechte, we horen hier de jonge (27) Brahms als aankomend symfonicus.

****************

6. Dinsdag 8 mei, 20.15 uur
Schouwburg, Rotterdam

Nationale Reisopera
Wagner: Der fliegende Holländer

Inleiding vrijdag 4 mei om 10.30 uur door Piet Brummer

Het muziekdrama Der fliegende Holländer is gebaseerd op de bekende sage over de kapitein op zijn spookschip, die gedoemd is tot in de eeuwigheid over de wereld­zeeën te zwerven. Alleen de eeuwige trouw van een vrouw kan de vloek opheffen.

De jonge Senta wil zich, hoewel zij verloofd is met jager Erik, opofferen voor de vervloekte zeeman. Wanneer de kapitein twijfelt aan haar oprechte trouw springt zij in wanhoop van de rotsen en daarmee verbreekt zij alsnog de vloek die hem gevangen hield. Wagner toont in deze opera zijn fascinatie voor de verlossing van de mens door de liefde.

***************

7. Vrijdag 1 juni, 20.15 uur
Rotterdam Symphony Chorus
De Doelen, Rotterdam

BBC Scottish Symphony Orchestra
o.l.v. Martyn Brabbins
Elgar: The Dream of Gerontius
Mezzosopraan: Jennifer Johnston
Tenor: Andrew Staples
Bas: David Soar

Inleiding vrijdag 1 juni om 10.30 uur door Jaap Hoogendoorn

In The Dream of Gerontius beleven we in deel 1 de laatste uren van Gerontius. De tenor bezingt de voorbereiding tot het sterven. In deel 2 vertolkt de tenor de Ziel van de over­levende. De sopraan zingt de partij van de engel die de ziel begeleidt naar zijn ontmoeting met God. Die ontmoeting is de muzikale apotheose van het werk. Het werk eindigt bij de aankomst van de ziel bij de Elyseïsche velden waar hij rust en loutering vindt.

Dit werk, is een van de hoogtepunten in het oeuvre van Elgar. Het is typisch Engels, inge­houden en toch vol emotie met een diep gevoeld geloof in de bestemming van de mens.

Het wordt weinig uitgevoerd in Nederland. In Engeland is het even beroemd als de Matthäus Passion hier. Een unieke kans om het werk te horen.

Klik hier om naar het digitale inschrijfformulier 2017-2018 te gaan

Email: bertvandezand@tiscali.nl