Dag van de improvisatie, 15 februari 2020

Dag van de improvisatie

Inschrijfformulier

Zomaar iets spelen wat er in je opkomt, dat klinkt fantastisch en lijkt voor veel mensen onbereikbaar en magisch, maar kunnen we niet allemaal zomaar een verhaal  tegen iemand vertellen, of een mop een eigen draai geven? Dat is ook improvisatie, en dat kunnen we ook niet zomaar. Daar zijn een hoop uurtjes aan vallen en opstaan aan vooraf gegaan. Omdat het iets is dat ieder mens moet kunnen, is het iets waar we niet bij stilstaan dat we het ooit hebben moeten leren. Er zijn dus blijkbaar manieren om het te leren. Het belangrijkste is dat je het durft en doet. Daarnaast zijn er vele manieren en stijlen van improvisatie; er is vast wel een manier die bij jouw stijl en persoon past.

Zo ook met het improviseren op een muziekinstrument. Er zijn allerlei ingangen om te leren vrij te communiceren met en op je instrument, en op deze Dag van de Improvisatie hopen we de drempel te verlagen door een keur aan invalshoeken te presenteren en mensen de durf, het enthousiasme en de kennis te geven zich op dit pad te begeven.

Zo kun je leren omgaan met akkoordsymbolen, kennis maken met grafische partituren als leidraad, misschien wel gewoon een bekend stukje klassiek en je toonladderoefeningen gebruiken als kapstok voor improvisatie, of juist helemaal los gaan in een vrije improvisatie.

Kan iedereen het leren? Net als dat niet iedereen een geboren spreker is die het ene na het andere verhaal vrijuit kan vertellen, zo zal niet iedereen volledige vrijheid op zijn of haar instrument bereiken, maar alleen al de dúrf om noten te spelen die nou eens niet op papier staan, maar je eigen muzikale verhaal te vertellen, voegt iets onmisbaars toe aan het plezier en  de beheersing van je instrument.

 

De acht verschillende workshops zijn verdeeld in drie blokken van 45-60 minuten. Je kunt dus maximaal drie verschillende workshops doen. Daarna zal er een presentatie zijn van een aantal workshops en als slot spelen de docenten een aantal stukken.

Prijs  deelname aan de  Dag van de Improvisatie:
(Betaling: contant aan de zaal, pinbetalingen niet mogelijk)

Muziekschoolleerlingen
Jeugd tot 21 jaar: €10,00
Volwassenen:  € 15,00

Muzikanten van de buiten de muziekschool:
Jeugd tot 21 jaar: €12,50
Volwassenen:  € 17,50

Inschrijfformulier

Dagindeling:

Aanvang eerste ronde 11.30
Aanvang tweede ronde 12.30
Pauze met koffie, thee en limonade 13.15-14.00
Aanvang derde ronde 14.00-14.45
Eindconcert met Presentaties 15.15-16.15

____________________________________________________________________

Tom van der Loo

Body percussie

Met de groep bedenken we al improviserend een ´compositie´ met alleen geluiden die je met je lichaam en wellicht ook met je stem kan maken. Binnen die compositie is het ook nog mogelijk dat er ruimte is voor vrije improvisatie.

Leeftijd: alle

Niveau: alle

_______________________________________________________________________

Mark Lotz:

Collectieve vrije improvisatie en introductie in de ‘European Free Improvisation’ (‘efi’)

werkvorm:

– specifieke oefeningen in improvisatie
– veel praktisch spelen, experimenteren
– reflectie

Wat is het niet: piep en knor, maar wat doen, chaos

Wat is het wel? Pure magie in het moment

Leeftijd: vanaf 16 jaar

Niveau: minstens 3 jaar speelervaring

_____________________________________________________________

Ingrid Slangen:

De grafische partituur en improvisatie

Een partituur is een overzicht van de noten die gespeeld gaan worden. Maar wat nou als het muziekstuk niet op een notenbalk genoteerd is maar in een tekening of foto? Dat vraagt een andere manier van kijken wat er staat en hoe je dat speelt.

Een uitdaging met verrassend resultaat!

Leeftijd: alle, ook gemengd jong/oud

Niveau: alle

 

_______________________________________________________________________

Louise Hensen:

Ad lib zingen: improviseren in pop, soul en r&b

De term ‘ad lib’ komt je misschien wel bekend voor. Het is een afkorting van de Latijnse term ‘ad libitum’ en betekent ‘naar believen’. Je laat dan de oorspronkelijke melodie los en verzint een eigen nieuwe melodie of versiering. Dit gebeurt spontaan, in het moment en is dus een vorm van improviseren. Als je twijfelt of je niet weet wat een ad lib is, luister dan op YouTube naar een live optreden Mariah Carey die ‘Vision of love’ zingt. https://www.youtube.com/watch?v=ZYITIvS27I0

Maar hoe doe je dat nou eigenlijk? In deze workshop gaan we aan de hand van pop- en soul liedjes oefenen met ad libs.

Leeftijd: 14+

Niveau: Enige zangervaring is wel makkelijk. Je kan zelfstandig een liedje instuderen.

_______________________________________________________________________

Henk de Ligt:

Mercy, mercy, mercy. (improvisatie voor kinderen)

Mercy, mercy,mercy was in de jaren 60 een mega hit van Joe Zawinul met de jazzgroep met Julian Cannonball Adderly. Dit swingende stuk is later door velen opnieuw gecovered tot en met Duffy toe. Het thema heb ik opnieuw gearrangeerd voor alle (!) instrumenten die er zijn, wat op zich heel leuk is omdat je nu ook met bijvoorbeeld een viool in een jazzgroep kan spelen (https://youtu.be/k1osYPiDM-s).

Daarnaast geeft het stuk gelegenheid tot improvisatie met maar kennis van 1 majeur toonladder, wat in basis vrij eenvoudig is. Het stuk zal uitgevoerd worden in een band vorm.

Leeftijd: kinderen tot 21 jaar (eerste groep misschien tot 12 jaar, tweede en derde groep vanaf 12 jaar, hangt af van de hoeveelheid aanmeldingen)

Niveau: alle niveaus zijn welkom

______________________________________________________________________

Bert Lochs:

Improviseren ‘in je eigen taal’, of hoe je ook in klassieke muziek kunt improviseren

Er zijn onder klassieke muzikanten een aantal misverstanden over improvisatie die ik graag uit de weg zou willen ruimen: improvisatie is jazz, in klassiek wordt niet geïmproviseerd, je kunt improviseren niet voorbereiden want dan is het geen improvisatie meer etc.

Via een kleine lezing en een aantal praktijkoefeningen wil ik helderheid scheppen in hoe je ook in de klassieke muziek kunt improviseren.

Leeftijd: vanaf 15

Niveau: vanaf HAFA B, minstens 4 jaar les en een basale kennis van de theorie

_______________________________________________________________________

Simon Pugsley:

The Blues

Aan de hand van een paar eenvoudige blues-thema’s wordt de blues van eenvoudig naar complex behandeld en komen toonladders, frasering en swing aan de orde.

Leeftijd: 12-16, volwassenen

Niveau: minstens 3 jaar les

Max. 10 deelnemers per groep

______________________________________________________________________

Hidde Smedinga:

Improvisatie bij beeld

Bij de workshop gaan we kijken hoe muziek invloed heeft op beeld, en gaan we individueel of in groepjes aan de slag om muziek te maken bij video. De muziek kan het beeld ondersteunen, of juist een andere betekenis geven.

Enige kennis van toonladders en handigheid op het instrument zijn prettige voorwaarden om te kunnen zorgen dat deelnemers ook in groepsverband muziek kunnen gaan maken.

Leeftijd: 14 +
Niveau: Minstens 3 jaar les

Groepsgrootte: tot 5 deelnemers

Inschrijfformulier